Social media zijn online platforms die het gemakkelijk maken om informatie, ideeën en andere uitingen te creëren en te delen via virtuele netwerken en gemeenschappen. Omdat er tegenwoordig uiteenlopende social media services zijn, is het lastig om alle platforms onder één definitie te vangen. Er zijn echter bepaalde factoren die altijd overeenkomen. Het zijn alle interactieve web 2.0 applicaties die draaien op content die door de gebruikers wordt geplaatst. Voor de website of app dient een eigen profiel aangemaakt te worden en social media faciliteren het vinden van en contact leggen met andere gebruikers.

Vormen

Sociale media kunnen vele vormen aannemen, zoals blogs, zakelijke netwerken, fora, microblogs, sociale netwerken, het delen van foto’s en sociale games. Een van de eerste social media was de website sixdegrees.com. Deze social media wisten echter niet lang de aandacht van gebruikers vast te houden. De laatste jaren zijn social media echter enorm in populariteit gestegen, met name doordat mensen dagelijks veel tijd op hun smartphone doorbrengen.

Verschil met andere media

Social media zijn helemaal ingestoken op het delen van informatie, waardoor deze viral kan gaan. Grappige of schokkende content wordt snel verspreid en bereikt veel mensen. Voor bedrijven is dit heel interessant, omdat zij het kunnen gebruiken voor viral marketing, waarbij voor weinig geld een groot publiek bereikt kan worden, doordat de boodschap steeds wordt doorgestuurd. Het gebruik van mobiele social media maakt het bovendien mogelijk om allerlei informatie mee te geven, zoals je huidige locatie. Ook kunnen berichten in principe zonder vertraging worden gestuurd en ontvangen.

Zakelijke kansen

Sociale en mobiele sociale media kunnen door bedrijven worden gebruikt voor marketingonderzoek, communicatie, het verspreiden van acties of kortingen en om klantrelaties op te bouwen, bijvoorbeeld met een loyaliteitsprogramma. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld klanten die inchecken bij een winkel of restaurant belonen met een korting, wat door de gelukkige winnaars vaak weer wordt gedeeld. Dit soort acties betaalt zichzelf daarom vaak gemakkelijk terug. Ook kunnen aanbiedingen worden gestuurd aan een heel specifieke groep mensen, die zich op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats bevindt. Hierdoor wordt de kans dat iemand gebruik maakt van de actie extra groot.

Ecommerce

Social media bieden steeds vaker mogelijkheden om te adverteren op het betreffende platform. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van advertenties of door een groter bereik voor posts te kopen, zodat meer mensen een bepaald bericht te zien zullen krijgen. Bij adverteren is het vaak mogelijk om de advertenties af te stemmen op de gewenste doelgroep, omdat van gebruikers veel informatie bekend is. Social media zijn ook een handige manier om met klanten in contact te komen en te leren over hun interesses en wensen.

Facebook

Facebook is het grootste sociale netwerk op internet, zowel in termen van het aantal gebruikers als in naamsbekendheid. Facebook werd begin 2004 opgericht en heeft inmiddels miljoenen actieve gebruikers over de hele wereld. Facebook is daarom ook erg in trek bij bedrijven die hun klanten proberen te bereiken. Naar schatting gebruiken meer dan een miljoen bedrijven dit kanaal om te adverteren.

Twitter

Twitter is in maart 2006 opgericht. Een berichtje op Twitter mag maximaal 140 tekens lang zijn. Dit lijkt misschien te weinig om te adverteren voor je bedrijf, maar Twitter heeft miljoenen actieve gebruikers en daarmee (potentiële) klanten. Als bedrijf kun je Twitter gebruiken om interactie te zoeken met deze klanten, om vragen te beantwoorden, om het laatste nieuws te delen en om advertenties naar specifieke doelgroepen te sturen.

YouTube

YouTube werd begin 2005 opgericht en is de grootste en meest populaire social media website die gebaseerd is op het delen van video. Eind 2006 kocht Google YouTube voor 1,65 miljard dollar. YouTube heeft meer dan een miljard bezoekers per maand en is na Google de populairste zoekmachine.

Instagram

Instagram werd in oktober 2010 gelanceerd. Het platform heeft meer dan 400 miljoen actieve gebruikers en is tegenwoordig in het bezit van Facebook. Meer dan 90% van de Instagram gebruikers, gebruikt ook Facebook. Het is een visueel sociaal medium en gebruikers plaatsen er onder andere posts over reizen, mode, eten en kunst. Het platform onderscheidt zich doordat je filters kun toepassen en foto’s en video’s kunt bewerken.

Pinterest

Ook Pinterest werd in 2010 opgericht. Het platform bestaat uit digitale prikborden, waarop gebruikers en bedrijven content kunnen ‘pinnen’. Pinterest heeft meer dan 100 miljoen gebruikers. Gezien meer dan de helft van de bezoekers van Pinterest vrouw is, is het vooral een geschikte plek om producten voor vrouwen te adverteren.

Het belang van adverteren op social media

Adverteren op social media heeft een aantal grote voordelen. Zo kun je er bezoekers mee naar je website trekken en hogere posities mee behalen in zoekresultaten, dus het draagt bij aan SEO. Een ander groot voordeel is targeting; er is veel informatie over gebruikers beschikbaar en op basis van die informatie kun je jouw advertenties tonen aan een specifieke doelgroep. Die doelgroep kun je vervolgens opnieuw bereiken met retargeting. Ook kun je met een goede social media strategie klantrelaties opbouwen en onderhouden, omdat je rechtstreekse interactie met klanten kunt hebben. Zo kun je bijvoorbeeld direct reageren op klachten en complimenten.

Naamsbekendheid en merkbinding

Door adverteren kun je nieuwe potentiële klanten bereiken en aan je merk binden door het delen van interessante content. In het gunstigste geval wordt die content vervolgens vanzelf (en dus gratis) gedeeld. Mensen zijn sneller geneigd om een bedrijf te liken dat al veel likes heeft, omdat dit vertrouwen creëert. Als een gebruiker je bedrijf eenmaal volgt, dan is de kans meteen een stuk groter dat hij een of meerdere keren een aankoop zal doen. Een heel andere, maar niet onbelangrijke reden om te investeren in social media marketing is om de concurrentie bij te blijven. Als jouw concurrenten actief zijn op social media en jij niet, dan hebben zij een streepje op je voor. Wees dus daarom zelf ook actief op de juiste kanalen.