Online marketing is tegenwoordig onmisbaar in de marketingstrategie van bedrijven. Het is echter wel een vak apart dat vaak het beste kan worden uitbesteed aan een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in de diverse online marketingkanalen. Uitbesteden lijkt in eerste instantie misschien duur, maar door hun expertise verdienen de bureaus zich vaak al snel terug. Sterker nog, zij gaan geld opleveren. Er zijn heel wat online marketingbureaus en reclamebureaus in Nederland. Sommige bieden alle beschikbare diensten aan en worden daarom full service genoemd. Andere bureaus hebben zich gespecialiseerd in bepaalde vormen van online of offline marketing. In dit artikel vind je een beschrijving van vijf bekende bureaus.

Xtra Digital Agency

Xtra Digital Agency is een voorbeeld van een fullservicebureau. Ze brengen strategie, ontwerp en technologie samen om een succesvol online marketingplan te maken. Ze bieden diensten als zoekmachine optimalisatie, retargeting, social media marketing, display en zoekmachine marketing. Ook zijn ze gespecialiseerd in het maken van webdesign.

DPDK

DPDK is een reclamebureau dat creatieve strategieën en digitale producties levert. Ze hebben designers, techneuten en producers in dienst die een passie hebben voor innovatie en creatieve ideeën. Het is dus geen online marketingbureau in klassieke zin, maar een bureau waar je zowel terecht kunt voor reclamecampagnes als bijvoorbeeld voor het verbeteren van usability.

Keplar Agency

Keplar is een onafhankelijke, strategische digitale productiemaatschappij. Zij creëren digitale mediaproducten voor een breed scala aan klanten. Het bedrijf heeft een strategische visie, levert design en produceert software. De focus ligt hierbij op efficiëntie en conversie, waardoor al snel mooie resultaten te zien zijn.

Grrr

Grrr was een van de eerste bureaus die design en technologie wisten te combineren in één team. Het bureau probeert altijd door de ogen van de klant te kijken en gebruikt hiervoor onderzoek, jarenlange expertise en diverse technieken. Za maken apps en websites, maar ook voor andere media kun je er terecht. Een combinatie van verschillende soorten media werkt uiteindelijk toch vaak het best.

Burst

Burst is een digitaal bureau dat zichzelf tot doel heeft gesteld om consumenten en merken dichter tot elkaar te brengen. Ze ontwikkelen digitale producten op basis van data en inzichten, waardoor deze altijd van een hoog niveau zijn. Het bureau groeit sterk en werkt samen met opdrachtgevers uit ruim 60 landen.

Online marketing voor horeca en casino’s

Er zijn meerdere topbedrijven in Nederland die online marketing inzetten om de verkoop te stimuleren voor hotels, resorts en casino’s. Door middel van online marketing kunnen bijvoorbeeld ook nieuwe spellen in een bepaald (online) casino worden gepromoot. Spelers kunnen gewoon bekijken welke spellen en andere services er worden aangeboden en er direct gebruik van maken. Het internet biedt een groot aantal mogelijkheden om bezoekers naar een casino te trekken en hen aan te moedigen om geld uit te geven aan het hebben van een leuke avond.

Het begint met een goede website

Vaak is het eerste contact met een casino via de website. Die eerste indruk moet dus meteen goed zijn en die maak je maar één keer. De website moet er professioneel en mooi uitzien, gebruiksvriendelijk zijn en een goede indruk geven van wat mensen kunnen verwachten als zij het casino zouden bezoeken. Geef zoveel mogelijk informatie over het interieur, de drankkaart, evenementen en natuurlijk de spellen die er gespeeld kunnen worden. De navigatie moet eenvoudig zijn en alle informatie moet gemakkelijk en snel te vinden zijn. Als een bezoeker de informatie die hij zoekt niet kan vinden, dan haakt hij al snel af en ben je de klant dus kwijt. Zorg ook voor een pagina met informatie over de geschiedenis van het casino en natuurlijk ook voor duidelijke contactinformatie.

Begin een blog

Het schrijven van blogs heeft meerdere voordelen. Het is een goedkope manier om bezoekers te laten zien dat je een modern bedrijf bent en om nieuws te delen. Schrijf content die interessant is voor de bezoeker, dan zal hij vaker terugkomen om het blog te lezen. Je kunt bijvoorbeeld iets vertellen over de nieuwste spellen, over evenementen, over hoe bepaalde spellen precies werken of ander interessant nieuws. Zo ontstaat hopelijk een trouwe schare fans en straal je tegelijkertijd uit dat je een betrouwbaar bedrijf bent met verstand van zaken. Daarnaast kunnen blogs een positief effect hebben op SEO, waardoor de website hoger in de zoekresultaten verschijnt.

E-mailnieuwsbrief

Een andere kostenefficiënte manier om in contact te blijven met klanten is een digitale nieuwsbrief. Hiervoor moet je eerst een e-maildatabase opbouwen door mensen om een e-mailadres en naam te vragen. Wanneer de database voldoende groot is kun je regelmatig nieuwsbrieven gaan versturen. Je kunt klanten bijvoorbeeld informeren over nieuwe spellen of evenementen. Zorg altijd dat de nieuwsbrief een aansprekend onderwerp heeft, want dit zorgt ervoor dat mensen de mail openen. Maak de inhoud afwisselend, interessant en informatief. Vaak is er weinig ruimte voor tekst, dus gebruik deze ruimte optimaal. De template van de nieuwsbrief moet aansluiten bij de huisstijl van het casino en de website, zodat de afzender herkenbaar is.

Andere marketingkanalen

Naast een goede website, een interessant blog en een e-mailnieuwsbrief zijn er natuurlijk nog vele andere manieren om online marketing in te zetten om een casino te promoten. Zo werd SEO al even genoemd. Door een website te optimaliseren voor SEO zal deze goed worden gevonden als iemand via een zoekmachine op zoek gaat naar een casino. Dit zorgt er dan weer voor dat meer mensen de website bezoeken en de kans op verkopen groter wordt. Hetzelfde geldt voor SEA, het adverteren via zoekmachines. Als iemand in de zoekmachine bijvoorbeeld ‘casino Amsterdam’ zoekt, dan is het mooi als je bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Ook social media zijn heel geschikt om nieuwe klanten te bereiken en om relaties met bestaande klanten te onderhouden. Social media zijn bijvoorbeeld ideaal om evenementen te promoten en om leuke winacties uit te schrijven. Betrek daarom social media altijd in het marketingplan.