Met behulp van online marketing wordt verkeer naar een website gestuurd. Er bestaan diverse tools om je marketinginspanningen gemakkelijker te maken. In dit artikel vind je een greep uit het aanbod.

Google Analytics

Google Analytics is waarschijnlijk wel de belangrijkste tool om te gebruiken. Het gebruik is gratis. Je voegt een simpele code toe aan je website en vervolgens wordt vrijwel alles wat op de website gebeurt gemeten en opgeslagen. Zo zie je hoeveel bezoekers er zijn en hoeveel aankopen zij doen. Deze informatie is te zien per marketingkanaal, zoals AdWords en e-mailmarketing. Analytics geeft je heel veel inzicht op basis waarvan je de marketingstrategieën kunt optimaliseren.

MailChimp

MailChimp is een tool om digitale nieuwsbrieven op te maken en te versturen. Het is een van de meest gebruikte ter wereld vanwege het gebruiksgemak, de lange historie, handige self service en gratis opties voor bedrijven die maar weinig nieuwsbrieven sturen.

HubSpot

HubSpot is een grote speler op het gebied van marketing, sales en CRM. Het handige van HubSpot is dat de tool het hele aankoopproces in kaart brengt, van eerste contact met een klant tot de aankoop en het onderhouden van contact.

Trello

Trello is een tool voor projectmanagement. Het maakt samenwerken en het delen van informatie eenvoudig, zodat een marketingteam gestroomlijnd te werk kan gaan.

Hootsuite

Hootsuite is een tool om social media posts mee in te plannen voor 30 verschillende platforms. Zo kun je vooruitplannen, wat veel tijd scheelt. De tool geeft tevens goed inzicht in het succes van elke post.

KISSmetrics

Dit is een tool waarmee je het succes van de online marketingcampagnes kunt bijhouden, analyseren en optimaliseren. Met deze data kun je de return on investment (ROI) verhogen.

Followerwonk

Deze tool helpt om je social media strategie voor Twitter te verbeteren. Het is eenvoudig in gebruik en heel effectief. Met de tool kun je snel analyseren en optimaliseren.

All in One SEO Pack

Tool om SEO te optimaliseren als je gebruik maakt van WordPress. Het is gratis, gemakkelijk te gebruiken en de resultaten zijn goed.

BuzzSumo

Deze tool geeft inzicht in de doelgroep en de concurrentie en leert je tevens welk soort content het best scoort bij die doelgroep en in zoekmachines.

Crazy Egg

Crazy Egg geeft inzicht in welke onderdelen van een website wel en niet goed in de smaak vallen bij bezoekers, zodat je op basis van deze data kunt optimaliseren.

Tools om je online marktplaats te begrijpen

Om online marketing te optimaliseren en de concurrentie bij te blijven heb je inzichten nodig. Zo kun je Google Alerts gebruiken om op de hoogte te blijven van nieuws over je bedrijf of concurrentie. Voor het vinden van relevante zoekwoorden gebruik je de Google Keyword Planner. Voor het in kaart brengen van off-page backlinks is Majestic SEO heel nuttig. Zo bestaat er voor elke online marketingactiviteit wel een goede tool om je inzichten te geven.