Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder online marketing. Mensen zijn steeds vaker online en gebruiken zoekmachines, social media, smartphones, prijsvergelijkers en apps om zich te oriënteren op aankopen en doen deze ook steeds vaker online. Door gedurende het gehele aankoopproces zichtbaar en bereikbaar te zijn, vergroot een bedrijf de kans dat er een aankoop wordt gedaan. Daarbij heeft online marketing een paar belangrijke voordelen. Enkele van deze voordelen vind je hieronder.

Gemak

Het aanbieden van producten via internet is heel flexibel. In tegenstelling tot een fysieke winkel kan een webshop 24 uur per dag geopend zijn voor klanten. Voor klanten is dit ook heel prettig, omdat zij op elk gewenst moment van de dag kunnen winkelen. Daarbij maakt locatie niet uit. Door online te bestellen hoef je niet in de buurt van de winkel te wonen.

Bereik

Die onafhankelijkheid van locatie is meteen een tweede voordeel. Je kunt producten en diensten door het hele land leveren, zonder in elke plaats een winkel te moeten openen. En de mogelijkheden houden niet op bij de landsgrenzen. Via internet kun je ook relatief eenvoudig producten leveren aan klanten uit het buitenland. Let er daarbij wel op dat je jouw producten en webshop aanpast aan de gebruiken in het betreffende land. Er kunnen andere regels gelden en ook is het slim om te onderzoeken welke betaalmethoden het meest populair zijn.

Lage kosten

Het verkopen van producten via internet is goedkoper dan via een fysieke winkel. Je hebt immers geen kosten voor het huren van een pand en van het onderhoud hiervan. Er hoeft geen voorraad ingekocht te worden die in de winkel komt te hangen. Als je verkoopt via internet koop je voorraad in op basis van de vraag, wat scheelt in de kosten.

Persoonlijke benadering

Via internet kan bijna alles worden gemeten, waardoor je gepersonaliseerde aanbiedingen kunt doen aan klanten, bijvoorbeeld op basis van hun aankoophistorie. Ook kan (anoniem) worden bijgehouden welke producten iemand bekijkt op de website en deze kunnen dan later via banners of een e-mailnieuwsbrief opnieuw onder de aandacht gebracht worden. De beschikbare informatie kan ook helpen bij cross sell, dat wil zeggen, extra bijpassende producten aanbieden waardoor het bestelbedrag hoger wordt.

Relaties en klantbehoud

Via internet is het mogelijk om relaties op te bouwen en te onderhouden met klanten, waardoor de retentie van klanten toeneemt. Na een aankoop stuurt een bedrijf bijvoorbeeld een bevestiging met een bedankje voor de aankoop. Vervolgens kan de klant vaker worden benaderd met persoonlijke nieuwsbrieven of kan hem worden gevraagd om een recensie achter te laten.

Sociaal

Social media helpen eveneens bij het opbouwen van klantrelaties. Een succesvolle social media strategie kan echt zorgen voor extra omzet. Vraag klanten om een pagina te liken en verras hen met interessante content die uitnodigt om te delen. Enerzijds blijf je zo onder de aandacht bij bestaande klanten, anderzijds werf je nieuwe klanten doordat content zich vanzelf verspreidt.

Strategieën

Binnen online marketing bestaan vele strategieën en kanalen die je kunt inzetten. Er zijn meerdere redenen om deze strategieën in te zetten. Ten eerste verwachten klanten tegenwoordig dat een bedrijf online aanwezig is. Is dit niet het geval, dan wordt het bedrijf minder serieus genomen. Het is daarom slim om zo snel mogelijk met online marketing te beginnen, want door optimalisatie zal de strategie steeds beter renderen. Vaak zijn de diverse platforms niet moeilijk om te leren. Wanneer goed uitgevoerd, kan internet marketing behoorlijk wat extra omzet opleveren tegen relatief lage kosten. Hieronder staan enkele van de meest gebruikte strategieën, maar er bestaan er meer.

SEO: Search Engine Optimization

Door content te schrijven die geoptimaliseerd is voor SEO wordt een website of pagina beter zichtbaar in zoekmachines. De website verschijnt hoger in de resultaten en krijgt daardoor meer kliks en bezoekers. Het gaat in dit geval om de organische resultaten en niet om advertenties.

SEA: Search Engine Advertising

SEA is in tegenstelling tot SEO wel gericht op advertenties. Google AdWords is de meest gebruikte vorm van SEA en kan zorgen voor flink wat extra omzet. Als adverteerder maak je zelf korte tekstadvertenties die zijn gekoppeld aan bepaalde zoekwoorden. Wanneer iemand het zoekwoord intypt in Google en je hebt voldoende geboden op het zoekwoord, dan wordt jouw advertentie getoond. Wanneer iemand erop klikt wordt hij naar je website gestuurd, waar hij hopelijk een aankoop doet. SEA is onmisbaar is een online marketingstrategie.

E-mailmarketing

Als je een goede database met mailadressen hebt, dan is e-mailmarketing heel kostenefficiënt. De kosten voor het maken en verzenden van een nieuwsbrief zijn doorgaans laag, maar het conversiepercentage is vaak hoog. Dat wil zeggen dat een relatief groot percentage van de mensen die zijn gemaild een aankoop doet. Dit is vooral te danken aan het feit dat je mensen mailt die al interesse in jouw bedrijf en producten hebben getoond. Het is ook een goede manier om onder de aandacht te blijven.

Conversieoptimalisatie

Conversieoptimalisatie is een strategie die erop is gericht om zoveel mogelijk van de bezoekers op een website te laten converteren, oftewel, een aankoop te laten doen. Je kunt immers wel veel bezoekers naar een website trekken, als ze niets kopen, dan levert het alsnog niets op. Conversieoptimalisatie brengt in kaart waar bezoekers afhaken. Op basis daarvan wordt een nieuw ontwerp van een pagina of onderdeel daarvan bedacht dat wordt getest tegen het origineel. Door telkens dit soort A/B-testen uit te voeren kan het conversiepercentage van de website worden verhoogd en daarmee de omzet.

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing leg je in feite jouw producten in een andere webshop. Affiliate websites plaatsen banners of links van andere bedrijven op hun website. Als bezoekers van die sites klikken op een banner of link, worden ze doorgestuurd naar de website van de adverteerder. De affiliate krijgt betaald voor die klik of voor een aankoop die vervolgens bij de adverteerder wordt gedaan. Affiliate marketing is een goede manier om je bereik te vergroten en bij nieuwe klanten onder de aandacht te komen.