Google AdWords is een advertentievorm die is ontwikkeld door Google. Via AdWords kan zowel met tekst als display worden geadverteerd, maar het gros van de advertenties bestaat uit tekst. Adverteerders kunnen in en eigen account advertenties maken die moeten voldoen aan bepaalde richtlijnen. Zo is er een maximaal aantal tekens en moet een advertentie altijd bestaan uit een headline, twee regels tekst, een getoonde URL en een bestemmingsURL. Voor display advertenties gelden bepaalde afmetingen. Als iemand een zoekopdracht opgeeft in de zoekmachine van Google, dan bestaat een deel van de zoekresultaten uit de AdWordsadvertenties.

Hoe werkt het?

In AdWords worden advertenties gekoppeld aan zelfgekozen zoekwoorden of keywords. Per zoekwoord stel je een maximum bod in, dat gelijk staat aan het maximale bedrag dat je wilt betalen per klik. Als iemand gebruik maakt van Google en een van jouw zoekwoorden invoert, dan verschijnt jouw advertentie (mits je voldoende hebt geboden op het zoekwoord). Zodra een bezoeker klikt op de advertentie betaalt de adverteerder een bedrag voor deze klik. Vanuit de advertentie landt iemand op jouw website. De maximale prijs per klik kan de adverteerder zelf instellen per zoekwoord. Op relevante zoekwoorden die voor veel verkopen zorgen wordt meer geboden. De resultaten van AdWords kunnen heel precies worden gemeten, waardoor je continu kunt optimaliseren.

Waarom Google AdWords?

AdWords is een van de meest effectieve vormen van online adverteren. Dit heeft voor een groot deel te maken met de relevantie. Je advertenties worden alleen getoond aan bezoekers die middels hun zoekopdracht laten weten interesse te hebben in jouw product of dienst. Je bent dus precies op het juiste moment aanwezig. Omdat de tekstadvertenties er niet uitzien als schreeuwerige reclame zijn mensen eerder geneigd om erop te klikken. Als het aanbod op de website vervolgens goed overeenkomt met de advertentietekst, maximaliseer je de kans op een aankoop. Het is dus een zeer effectieve manier om verkeer van hoge kwaliteit naar je website te trekken. AdWords kan daarom de omzet van je bedrijf een flinke boost geven.

Flexibel

AdWords is geschikt voor vrijwel alle soorten bedrijven en is flexibel in gebruik. Een campagne kun je precies zo opstellen als je zelf wilt en voor het budget dat jij wilt. Per keyword stel je een bod in en voor de hele campagne stel je een maximaal dagelijks budget in. Het is daarnaast mogelijk om gebruikers te targeten in specifieke locaties, op verschillende devices of met bepaalde interesses.

Meetbaar

AdWords wordt volledig doorgemeten, zodat je precies weet welke zoekwoorden en advertenties de meeste omzet opleveren. De meeste informatie vind je in Google Analytics. De resultaten zijn altijd snel zichtbaar en heel transparant. Door de campagne continu te optimaliseren op basis van de resultaten zal de toch al prima ROI steeds verder verbeteren. Ook kun je door het bekijken van de resultaten nieuwe inzichten opdoen over jouw branche en over waar klanten zich bevinden.