De afkorting B2C staat voor ‘business to consumer’. Dat wil zeggen dat bedrijven producten of diensten verkopen aan consumenten, in tegenstelling tot aan bedrijven. Door middel van online marketing probeert een bedrijf een product of dienst aan een bezoeker van een webshop te verkopen. Het aantal strategieën om dit te bereiken is de afgelopen jaren explosief gestegen. Tegelijkertijd is het online landschap veranderd door toenemend gebruik van social media en de smartphone. Marketeers moeten zien in te springen op dergelijke ontwikkelingen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht naar een nieuw product op internet, dus daar moet je als bedrijf echt aanwezig zijn.

Content

Goede content is belangrijk. Mensen houden er niet van als de nadruk te veel op verkoop ligt en zijn meer geïnteresseerd in informatie waar zij iets aan hebben. Zo kan een leuke blog uiteindelijk een groter effect hebben op de verkoop dan een advertentie. Probeer bij het bedenken van content altijd voor ogen te houden wat de doelgroep zal aanspreken en niet te veel vanuit het bedrijf te spreken.

SEO en social media

Als je als bedrijf goed vindbaar bent via zoekmachines en social media, dan draagt dit aanzienlijk bij aan het consumentenvertrouwen en daarmee aan de kans op een verkoop. Doe daarom onderzoek naar zoektermen die door potentiële klanten worden gebruikt en verwerk deze in de SEO-strategie. Dezelfde zoekwoorden kunnen overigens toegepast worden in Google AdWords. Ook klanten die uiteindelijk een product in de winkel kopen oriënteren zich vaak eerst online. Online zichtbaarheid is dus van groot belang.

Retargeting

Mensen die op zoek zijn naar een product op internet raken snel afgeleid en bestellen vaak niet direct bij hun eerste bezoek aan een webshop. Met retargeting kun je deze bezoekers opnieuw bereiken. Door cookies achter te laten op de computer van een bezoeker, kun je op een later moment banners serveren aan dezelfde persoon, met daarin de producten die hij of zij heeft bekeken. Ook is het mogelijk om, wanneer een klant ingelogd is geweest, een e-mail te sturen als hij een product in de winkelmand heeft gelegd, maar niet heeft besteld. Door op deze manier onder de aandacht te blijven, vergroot je de kans dat alsnog een aankoop wordt gedaan.

Loyaliteits- en spaarprogramma’s

Een slimme manier om klanten te laten terugkeren, is door hen te laten sparen voor korting of leuke voordelen. Zo creëer je een trouwe klantendatabase.

Zet meerdere kanalen in en optimaliseer

Er zijn vele manieren om online marketing in te zetten. Denk aan Google AdWords, e-mailmarketing, social media, affiliate marketing en SEO. Het is altijd verstandig om diverse kanalen tegelijkertijd in te zetten. Welke kanalen het meest geschikt zijn verschilt per bedrijf en branche. Daarom is het belangrijk om een plan te maken, doelen te stellen en de resultaten te analyseren. Alleen op deze manier kun je bepalen of een strategie succesvol is geweest en kan deze continu worden geoptimaliseerd.