Het verkopen van producten en diensten van het ene bedrijf aan het andere heet business-to-business marketing, afgekort B2B. Dit staat tegenover consumentenmarketing, B2C. B2B vraagt om een andere online marketingaanpak, omdat er vaak meerdere mensen betrokken zijn bij een aankoopbeslissing, waardoor de tijd tot aankoop relatief lang is. Het gaat vaak om grote bedragen, dus vertrouwen is belangrijk. Meestal worden geen directe aankopen gedaan, maar worden zogeheten leads geworven.

Contentmarketing

Contentmarketing wordt steeds vaker ingezet bij B2B marketing. Goede content, zoals blogs en whitepapers, zorgen ervoor dat prospects een website bezoeken en eventueel hun contactgegevens achterlaten. Sterke content laat zien dat je expertise in huis hebt en schept vertrouwen.

SEO

Goede content heeft ook invloed op een succesvolle inzet van SEO. Met behulp van SEO wordt de bedrijfswebsite beter gevonden in zoekmachines en dat leidt tot meer verkeer naar de website.

CRM & automatisering

Met behulp van marketing automation worden marketingactiviteiten beter georganiseerd en daardoor verbetert de ROI. Leads worden goed in kaart gebracht en er kunnen automatische berichten worden verstuurd naar die leads of naar het salesteam. Het onderhouden van klantrelaties (CRM) is zeer belangrijk bij B2B-marketing.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een goede manier om onder de aandacht van (potentiële) klanten te blijven. De nieuwsbrieven moeten vooral interessant zijn voor de ontvanger en hem overtuigen van de expertise en betrouwbaarheid van een bedrijf. Er moet geen directe focus op verkoop zijn.

Strategieën om leads te werven

B2B-marketing is een vak apart, waarbij specifieke strategieën komen kijken. Het begint bij een goed ontworpen website met goed geschreven content. De website bepaalt voor een groot deel hoe betrouwbaar een bedrijf overkomt en een eerste indruk maak je maar één keer. Zorg ook voor interessante content waar prospects iets van kunnen leren. Daarbij is het essentieel om precies te weten wie je doelgroep is. Alleen dan kun je zo relevant mogelijke content creëren. Bloggen is een goede manier om je expertise uit te dragen en continu nieuwe content te genereren. Nieuwe content zorgt voor terugkerende bezoekers en is goed voor SEO.

Contact onderhouden

Omdat de kans klein is dat er een aankoop wordt gedaan bij het eerste bezoek aan je website is het belangrijk om contactinformatie te verzamelen. Geef bijvoorbeeld interessante informatie weg, zoals een whitepaper of rapport, in ruil voor een e-mailadres. Zo kun je onder de aandacht blijven met educatieve nieuwsbrieven en ben je top of mind als de prospect klaar is voor een aankoop. Contact onderhouden kan daarnaast ook heel goed via LinkedIn.

Zorg voor verkeer naar de website

Hoe meer bezoekers een website heeft, hoe groter de kans op het werven van een lead. Zorg dus dat de URL overal te vinden is, zoals in je e-mailhandtekening, maar ook op verpakkingsmateriaal. Online marketing is natuurlijk ook een effectieve manier om verkeer naar de website te sturen en zou altijd onderdeel moeten zijn van de strategie.